Γιατί φεύγουν οι εταιρείες και εύποροι πολίτες

Η COCA COLA όπως και η ΦΑΓΕ ανακοίνωσαν ότι μεταφέρουν την έδρα των επιχειρήσεών τους εκτός Ελλάδας. Η COCA COLA στην Ελβετία, και μάλιστα στο Zug, και η ΦΑΓΕ στο Λουξεμβούργο, που είναι γνωστό χρηματοπιστωτικό κέντρο στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Επιπλέον, η COCA COLA μεταφέρει τη διαπραγμάτευση των μετοχών κυρίως στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου. Η ΦΑΓΕ δεν είναι εισηγμένη. Δυστυχώς και άλλες μεγάλες ελληνικές εταιρείες, που έχουν πάνω απο 50% διεθνείς δραστηριότητες, ετοιμάζονται να κάνουν το ίδιο. Άρχισαν τις ετοιμασίες εδώ και πολύ καιρό.

Επιπλέον, ετοιμάζονται να μετακομίσουν από την Ελλάδα τόσο οι κύριοι μέτοχοί τους, όσο και άλλοι εύποροι Έλληνες (εφοπλιστές κ.ά.) που δίνουν εργασίες σε Έλληνες. Η εξέλιξη αυτή αποτελεί θανάσιμο πλήγμα για την ελληνική οικονομία. Οι φόροι εταιρικών και φυσικών προσώπων θα πληρώνονται πλέον μετά τη μετανάστευση στο εξωτερικό, αντί να πληρώνονται στο ελληνικό δημόσιο, η δε διοικητική ομάδα των ομίλων θα ζει, θα φορολογείται και θα καταναλώνει στο εξωτερικό.

Αλλά ποιοι είναι οι λόγοι που οδηγούν σε αυτήν την τραγική για τη χώρα μας έξοδο;

1) Ο πρώτος λόγος που συμφέρει να λέγεται δημόσια από πολιτικούς και επιχειρηματίες, αλλά δεν είναι ο μόνος, είναι η πιστωτική απομόνωση των ελληνικών επιχειρήσεων είτε με υψηλά επιτόκια, είτε με προκαταβολές για αγορές πρώτων υλών, είτε λόγω της κακής οικονομικής φήμης της χώρας μας, υπό την απειλή αλλαγής νομίσματος και εξόδου αποό το ευρώ.

Αυτό τουλάχιστον υποστηρίζουν όλες οι εταιρίες που μεταφέρθηκαν ή πρόκειται να μεταφερθούν και τις οποίες γνωρίζουμε. Αυτός ο λόγος, όμως, δεν ισχύει για ναυτιλιακές επιχειρήσεις, των οποίων κάποιοι σκέπτονται τη μετεστέγαση, αφού συνεχίζουν να εργάζονται και να χρηματοδοτούνται κανονικά.

Επίσης, δεν ισχύει για εξαγωγικές επιχειρήσεις συγκεκριμένων προϊόντων, αφού είναι εφικτή η χρηματοδότηση των φορτίων καθώς και των αντισυμβαλλομένων. Έχω προσωπική γνώμη διότι έφερα με επιτυχία σε επαφή τέτοια ελληνική επιχείρηση με ευρωπαϊκή τράπεζα.

2) Η διαφθορά του Δημοσίου, που απαιτεί «φακελάκια» και επεκτείνεται σε όλα τα όργανα της διοίκησης, είτε είναι πολιτικά πρόσωπα είτε είναι ανώτεροι υπηρεσιακοί παράγοντες. Ο έλεγχος (που εξαγγέλθηκε προεκλογικά) του «πόθεν έσχες» απο το 1974 καρκινοβατεί. Κανείς δεν πιστεύει ότι τα κόμματα που κυβέρνησαν δεν έχουν σε σημαντικές σημερινές θέσεις πρόσθετους επίορκους αξιωματούχους.

3) Η απειρία, σε κατάλληλες γνώσεις και εμπειρίες, αυτών που καταλαμβάνουν τώρα κυβερνητικές θέσεις παρά την ευχάριστη έκπληξη Σαμαρά, στην αποκατάσταση αξιοπιστίας της χώρας, όπως λέγουν τώρα όσοι προεκλογικά ήσαν δύσπιστοι και συνήθως προέρχονται από τον χώρο της οικονομίας.

Ακόμα και στη σημερινή κρίσιμη για τη χώρα περίοδο, καταλαμβάνουν υπουργικούς ή σημαντικούς κυβερνητικούς θώκους συγγενείς ανώτατων κομματικών παραγόντων ή άνθρωποι «επιρροής» μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων, που μάλιστα έχουν τέτοια δύναμη λόγω της επαπειλούμενης οικονομικής κομματικής δυσπραγίας ώστε μπορούν να αποκλείουν κατά πολύ ικανότερους, οι οποίοι είχαν την ατυχία να θεωρούνται (σωστά ή λάθος) «ανταγωνιστές» από τους ισχυρούς.

Επειδή αγνοούν τα θέματα γίνονται «συνδικαλιστές» των υπουργείων τους αφού εξαρτώνται εργασιακά από άλλους. Στη σημερινή εποχή αυτό δεν έπρεπε να ισχύει αφού άπειρα και ανώριμα πρόσωπα, όπως είναι προφανές, δεν μπορούν να σταθούν με αξιώσεις υπέρ της χώρας, έστω και αν έχουν ελπίδα ουσιαστικής προσφοράς κάποτε στο μέλλον. Είναι εντυπωσιακό να ξέρουν την αδυναμία, αλλά να επιμένουν στη διατήρηση προσώπων για λόγους άσχετους με την ικανότητα, όπως άριστα οι ίδιοι γνωρίζουν.

4) Η απειρία των υπουργών που κυβέρνησαν τα τελευταία χρόνια αποδεικνύεται από το ότι από το 2006 και μετά αντί να υπάρχει ένας φόρος στην πηγή, όπως υπήρχε πριν από το 2006, τόσο για τη φορολογία της κάθε επιχείρησης όσο και για τη διανομή μερίσματος, χωρίστηκε η φορολογία στην πηγή απο τη φορολογία διανομής μερίσματος.

Και επιπλέον, λόγω των κοινοτικών διατάξεων, με τον νόμο 2578/98 άρθρο 11, όποια ξένη μητρική έχει πάνω από 10% μετοχές σε θυγατρική και κτήση μετοχών πάνω από 2 χρόνια δεν πληρώνει φόρο διανομής μερίσματος για τη θυγατρική της. Σημειώνεται ότι το 25% στην πηγή που υπήρχε έχει μεγαλύτερη απόδοση για το ελληνικό δημόσιο, σύμφωνα με υπάρχουσες μελέτες, από τον διαχωρισμό του φόρου.

Οι εταιρίες λοιπόν που μεταφέρονται στο εξωτερικό καθώς και οι ελληνικές θυγατρικές ξένων εταιριών δε θα καταβάλλουν φόρο διανομής στο ελληνικό δημόσιο. Οι δε κύριοι μέτοχοι θα μεταφέρουν και αυτοί την προσωπική έδρα τους εκτός Ελλάδας ή θα χρησιμοποιήσουν κατάλληλα επενδυτικά οχήματα. Είναι αναπόφευκτο.

Είναι σοβαρό οικονομικό λάθος, αλλά ψηφίστηκε από τις κυβερνήσεις και την Ελληνική Βουλή, παρά τις γραπτές ενστάσεις του ΣΜΕΧΑ και του υπογράφοντος.

Για να υπογραμμίσω το εξωφρενικό του τραγικού αυτού οικονομικού λάθους, τονίζω ότι αν ένας Έλληνας θέσει τις μετοχές του κάτω από κυπριακή ή λουξεμβουργιανή εταιρία δεν θα πληρώσει φόρο διανομής μέχρι τη διανομή, αν ποτέ γίνει. Εάν μάλιστα αποφασίσει να γίνει κάτοικος εξωτερικού μετά από 5 χρόνια, θα διανείμει τα μερίσματα με μηδενικό φόρο ή το πολύ με φόρο 10% αντί του πρόσθετου 25% (+20% στην πηγή).

Αυτός είναι ο φόρος που πληρώνουν οι Έλληνες αλλά όχι οι ξένοι μέτοχοι. Συγχαρητήρια στους πολιτικούς μας! Και να αναλογιστεί κανείς ότι μεγαλοδημοσιογράφοι κορυφαίων καναλιών χαιρετίζουν το γεγονός ότι εταιρίες δεν μετέφεραν τις έδρες τους σε offshore χώρες, αγνοώντας ότι μόνο με χώρες που η Ελλάδα έχει φορολογικές συμφωνίες μπορεί να επιτευχθεί αυτή η αποτελεσματικότερη μικρότερη φορολογία για ελληνική εταιρία με ξένους μετόχους.

5) Ένας ακόμα λόγος είναι το επερχόμενο ηλεκτρονικό περιουσιολόγιο. Πολλοί άνθρωποι θεωρούν ιερή τη διαφύλλαξη του απορρήτου της περιουσίας τους, για προσωπικούς, οικογενειακούς ή και επαγγελματικούς λόγους.

Άλλες κατηγορίες συμπολιτών μας που διακινδυνεύουν την περιουσία τους στις παγκόσμιες θάλασσες και κινδυνεύουν από βαρύτατα περιβαλλοντικά πρόστιμα που θα προκαλέσουν υπάλληλοί τους, χωρίς δική τους ευθύνη, δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν επαγγελματικά και οικογενειακά από το ηλεκτρονικό περιουσιολόγιο που θα επιβληθεί από το 2013 σε όλους τους Έλληνες φορολογούμενους. Σκέπτονται ή αποφάσισαν τη μεταφορά τους στο εξωτερικό.

Ένας ακόμα επιπλέον -και σοβαρότατος- λόγος είναι ότι στην Ελλάδα οι λίστες και τα ονόματα διαρρέουν εντυπωσιακά εύκολα.

Εάν έρθουν σε γνώση ποινικών τα περιουσιακά στοιχεία που θα δηλωθούν στις εφορίες, οι απαγωγές παιδιών και γυναικών θα απειλούν τους εύπορους φιλήσυχους πολίτες ή θα δημιουργήσουν ανυπόφορη κατάσταση οικογενειακής διαβίωσης.

Παρόμοια κατάσταση υπήρχε στην Ιταλία επί Ερυθρών Ταξιαρχιών και τότε οι οικογένειες των εύπορων Ιταλούν ζούσαν στο Μονακό και στη Νότια Ελβετία και συναντιώνταν μόνο τα Σαββατοκύριακα. Ο θεσμός των trusts ή fiduciaries που θα μπορούσε να δώσει ενδιάμεση ικανοποιητική λύση δεν υπάρχει στην Ελλάδα, ενώ με επιτυχία ισχύει σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

6) Η έλλειψη υπεύθυνου πολιτικού προσώπου, είτε υπουργού είτε αναπληρωτή υπουργού, που θα γνωρίζει στην πράξη και θα κατανοεί άριστα τα θέματα των αγορών, και γι' αυτό θα μπορεί να προσφέρει υψηλή προστιθέμενη αξία στην οικονομία, και θα επιμελείται τη χρηματοπιστωτική ανάπτυξη και τα συμφέροντα του Δημοσίου, στη μεγάλη σήμερα κινητικότητα στον τραπεζικό χώρο, υπό την προϋπόθεση ότι θα έχει τις κατάλληλες γνώσεις και πείρα και τραπεζική ανεξαρτησία, είναι ακόμη ένας επιπλέον παράγοντας μετανάστευσης.

7) Ο φόβος για επερχόμενες πολιτικές και κοινωνικές αναταραχές και η μακρά οικονομική αβεβαιότητα είναι ένας πρόσθετος λόγος. Όσοι γνωρίζουν την οικονομία από την πλευρά της πράξης καταλαβαίνουν ότι στην περίπτωση αναταραχής σε μια χώρα κάποιες άλλες ωφελούνται.

Για παράδειγμα, η Αραβική Άνοιξη έφερε εύπορους πολίτες είτε στην Τουρκία, είτε στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Η συνεχιζόμενη οικονομική και πολιτική αβεβαιότητα μεταφέρει Έλληνες σε κατάλληλα ευρωπαϊκά κράτη.

Κερδισμένες χώρες από την κρίση είναι κυρίως η Γερμανία, το Λουξεμβούργο, η Μεγάλη Βρετανία, η Ολλανδία, η Φινλανδία και η Ελβετία.

Γιατί λοιπόν να μη θέλουν να παρατείνουν την κρίση μας αφού οι ίδιες κερδίζουν πρόσθετες καταθέσεις από Νοτιοευρωπαίους, χαμηλά επιτόκια δανεισμού, φθηνά μυαλά που άλλες χώρες με έξοδά τους δημιούργησαν, χρήματα και έτοιμες μεγάλες επιχειρήσεις καθώς και επιχειρηματίες, που ως γνωστόν αποτελούν την κινητήριο δύναμη μιας οικονομίας;